کنگره ملی ایرانیان

کنگره ملی ایرانیان-
قبل از پرداختن به اصل موضوع لازم است دو مقدمه بیان شود.
مقدمه اول- در جریانات مبارزات استقلال طلبانه مردم هند، گاندی میگوید استقلال هند ممکن نخواهد بود مگر آنکه هندی ها خود مستقل گردند. بعبارت دیگر گاندی با تاکید بر نافرمانی مدنی، از مردم میخواهد که به عینه خود را تابع حکومت انگلیسیان ندانسته و رفتارشان را براین اساس تنظیم نمایند.
در جنبش سبز مردم ایران نیز شاهد رفتارهایی این چنین هستیم. پیشنهاد جمع آوری فطریه برای کمک به آسیب دیدگان وقایع اخیر، خروج نقدینگی از بانک ها و تبدیل ريال به ارزهای خارجی، نپرداختن صورتحساب خدمات شهری و امثال آن ها بر پایه چنین نگرشی شکل میگیرند و قطعا» در سست نمودن بنای دیکتاتوری موثر هستند. البته در پیشنهاد چنین اقداماتی باید به زمانبندی اقدام و اثربخشی آن توجه نمود و بیهوده ایده های مناسب را در زمان های نامناسب خرج ننمود. اینگونه اقدامات میتوانند حتی تا تشکیل مجلس و دولت(مخالف) به پیش روند.
مقدمه دوم- مکررا» مشاهده میگردد که پیشنهادات جالب و قابل تعمقی از سوی فعالان جنبش برای اجرا در سطح اینترنت طرح میگردند، اما متاسفانه به دلایل مختلف(مثلا» نقایص جزئی، هژمونی پیشنهاد دهنده، فقدان ساز و کار ایجاد اجماع عمومی و . . . ) ابتر میمانند. به نمونه هایی از این پیشنهادات در پاراگراف قبلی اشاره کردیم. ایجاد سازوکاری برای دستیابی به اجماع عمومی پیرامون آنها، در پیشبرد جنبش اثر قابل توجهی خواهد داشت.
مقدمه سوم- در جریان رشد و توسعه اینترنت خصوصا» در دهه 80 میلادی، قوانین حاکم بر اینترنت و نحوه حل معضلات آن از طریق اتاق های گفتگو و مباحثه میان صاحبنظران علاقمندی(هکرها به معنای واقعی و نه معنای ژورنالیستی) که در سرتاسر دنیا پراکنده بودند شکل میگرفتند. با پیدایش یک مشکل، یکی از این بنیان گذاران موضوع را طرح و در معرض اظهار نظر بقیه قرار میداد و چه بسیار پروتکل های اینترنتی که از این طریق ابداع و سپس تکوین یافتند. این اتاق های گفتگو، پارلمان اینترنت بودند.
اصل موضوع، پیشنهاد تشکیل کنگره ای ملی و مجازی از صاحبنظران حامی استقرار دموکراسی است. اهداف این کنگره را میتوان چنین برشمرد:
• توسعه و تحکیم رهبری جنبش با ایجاد محوریتی که ضمن بهره برداری از فضای مجازی، بدلیل حضور بخشی از بدنه آن در خارج از کشور، آسیب پذیری کمتری دارد.
• افزایش وحدت جنبش، وجود تشکیلاتی فراگیر در خارج از کشور که بتواند همه ایرانیان(از جمله اساتید پزشکی صاحب نام در جهان یا اساتید فعال در ناسا و دانشگاه های مختلف) را به خود جذب نماید، تاثیری قابل توجه در رفتار هوادارن داخلی جنبش سبز و اقشار بی تفاوت خواهد داشت. در این زمینه کنگره باید فردی را بعنوان وزیر یا کمیسر جذب هواداران انتخاب و برای ایجاد تشکیلات لازم معرفی نماید.
• فضای بحث، مذاکره و تصمیم گیری پیرامون مشکلات جنبش و اقدامات آتی و از جمله استراتژی های انتخابی.
• فضای بحث مذاکره و ارائه نقطه نظرات جریانات مختلف درون جنبش پیرامون آینده سیاسی کشور
• کنگره از طریق انتخاب و احاله ماموریت به برخی از اعضای خود، تقسیم کار نموده و بسیار موثرتر اقدامات بر علیه رژیم را سامان خواهد داد. برای مثال کنگره میتواند خانم شیرین عبادی را بعنوان وزیر یا کمیسر عالی خود در زمینه حقوق بشر تعیین و معرفی نماید. این امر ضمن تمرکز فعالیت ها، موجب اعطای قدرت سیاسی به نمایندگان کنگره در مواجه با دیگر کشورها خواهد شد. برای مثال کنگره میتواند با اعتراض به کشورهای طرف معامله با رژیم کودتا به ایشان یادآوری کند که بعنوان نماینده واقعی مردم ایران، موافق توافقات انجام گرفته با رژیم جمهوری اسلامی نبوده و پس از به قدرت رسیدن، کشورهای خاطی را با مجازاتهایی تنبیه خواهد نمود. با این روش کنگره بزودی دارای هیات دولتی متناسب با اهدافش خواهد بود.
• کنگره نماینده بین المللی جنبش سبز ایرانیان و سپس نماینده همه ایرانیان خواهد بود.
• کنگره میتواند با طرح درخواست های حداقلی، باب مذاکره با حاکمیت را باز نماید.
در حال حاضر، سایت بالاترین و سازوکار امتیازدهی مطالب آن تا حدودی به نقش چنین کنگره ای نزدیک شده است. تقریبا» مطلب و موضوعی پراهمیت نیست که در سطح جنبش طرح شود و در بالاترین منعکس نگردد. اعضا با انعکاس مبارزاتشان در سایت، همدیگر را برای همراهی تهییج مینمایند. در برخی موارد زمان و مکان تظاهرات خیابانی با پیشنهاد اعضا تعیین و تثبیت میشود.
کنگره ملی ایرانیان نیز سازوکاری مشابه خواهد داشت، با این تفاوت که:
• اعضای آن باید توسط خود اعضا و از میان صاحبنظران سیاسی، اجتماعی و علمی ایرانیان سراسر جهان انتخاب گردند.
• برخی از ماموریت های آن را میتوان چنین برشمرد:
o تجزیه و تحلیل شرایط جنبش و ایجاد اجماع پیرامون آن
o تعیین استراتژی ها و تاکتیک های جنبش
o تقسیم کار میان فعالان جنبش
o ایجاد وحدت میان جریانات مختلف سیاسی مخالف رژیم
o حمایت از آسیب دیدگان جنبش
o ایجاد هماهنگی میان گروه های مستقر در کشورهای مختلف
o و . . . .
برای شکل گیری کنگره لازم است تنی چند از فعالان شناخته شده در خارج از کشور(مانند گروهی که گفته میشود در پی ایجاد کانال ماهواره ای جنبش هستند؟) سایتی را بدین منظور ایجاد نموده و از بقیه برای عضویت(بعنوان نمایندگان ملت ایران) در آن دعوت نمایند. لیست مدعوین و شرایط عضویت و نحوه فعالیت باید از طریق مباحثه و اجماع اعضا شکل بگیرد.
پیروزی جنبش به باور ما از توانایی مان، ایجاد هر چه سریعتر سازوکار وحدت و اقدام و حل مشکل رهبری جنبش بستگی دارد. صبح نزدیک تر از آنست که فکر میکنیم، اگر بخواهیم.

برچسب‌ها:

بیان دیدگاه